Chcesz uchronić się przed infekcjami domowymi sposobami? Wzbogać swoją dietę o bezalkoholowego grzańca. Do ulubionej herbaty dodaj rozgrzewające przyprawy. Sprawdź, które z nich wzmocnią Twoją odporność.

Główną przyczyną infekcji w okresie jesienno-zimowym jest wyziębienie organizmu i związana z tym mniejsza odporność na bakterie i wirusy. Aby zapobiec przeziębieniom i wzmocnić układ odpornościowy, warto sięgnąć po domowe sposoby. Należą do nich np. przyprawy o właściwościach rozgrzewających. Dodane do herbaty nie tylko świetnie smakują, lecz dodatkowo działają przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie. Dlatego nasze babcie leczyły się herbatką z malinami czy wywarem z imbiru, cytryny i miodu.

Sama herbata zresztą też ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Japońscy naukowcy uważają, że regularne picie tego napoju wydłuża życie nawet o 3 lata i zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na Alzheimera. Dodatkowo osoby, które systematycznie spożywają napar z liści herbaty chińskiej, mają silniejszą odporność organizmu. Warto więc do ulubionej czarnej lub zielonej herbaty dodać przyprawy naturalnie rozgrzewające i rozkoszować się domowym grzańcem. Najlepiej w tej roli sprawdzą się:

  • Anyż gwiaździsty

Anyż gwiaździsty świetnie działa przy niestrawności i kaszlu dzięki zwiększaniu produkcji śluzu i działaniu wykrztuśnemu. Ma właściwości odmładzające, przeciwzapalne, antybakteryjne, przeciwgrzybiczne, a nawet rozluźniające.

  • Cynamon

Nie może go zabraknąć w domowym grzańcu! Ma nie tylko wyjątkowe zalety smakowe i zapachowe. Cynamon słynie ze swoich właściwości przeciwzapalnych i rozgrzewających. A do tego może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu i poprawy pamięci. Jest źródłem manganu, błonnika, żelaza i wapnia.

  • Imbir

Bardzo specyficzny smak i mocny aromat świeżego imbiru nie każdemu przypadnie do gustu. Nieco łagodniej smakuje suszony imbir, a również ma właściwości rozgrzewające i poprawiające krążenie. Działa wspomagająco przy leczeniu infekcji, a także przy wzmacnianiu odporności. Wspomaga trawienie i ułatwia zasypianie, więc dobrze pić go wieczorem. Świeży imbir można zalać wrzątkiem i dodać plasterek cytryny – smakuje wówczas wyśmienicie.

  • Goździki

Obowiązkowy składnik każdego grzańca! To bardzo skuteczna przyprawa w medycynie naturalnej, głównie dzięki zawartości eugenolu. Goździki wykazują właściwości przeciwzapalne, dezynfekujące, niszczą wolne rodniki przyczyniając się do przedłużenia młodości, wspierają odporność oraz oczywiście wspaniale rozgrzewają. Doskonale sprawdzają się w leczeniu bólu gardła czy zatkanego nosa. Dodatkowo obniżają poziom cholesterolu i glukozy.

  • Kardamon

Kardamon słynie z pozytywnego wpływu na żołądek i pobudzania trawienia. Intensywny, egzotyczny aromat ziarenek pomaga złagodzić ataki astmy, a także kaszel i katar spowodowane przeziębieniem. Kardamon można pokruszyć w moździerzu i zmielony dodać do dzbanka z herbatą. Doskonale sprawdza się też jako dodatek do chai latte (czyli herbaty z mlekiem).

  • Papryka Chilli

Chili to ostra przyprawa, która przede wszystkim przyspiesza metabolizm. Doskonale sprawdza się w leczeniu infekcji, oczyszczając drogi oddechowe. Korzystnie wpływa także na serce i obniża poziom cholesterolu. Możesz ją dodać nie tylko do herbaty, ale i do gorącej czekolady.

Domowego grzańca spróbuj posłodzić miodem lub sokiem malinowym, aby wzmocnić działanie prozdrowotne. Warto także dodać plasterki pomarańczy i cytryny, owoców bogatych w witaminę C. Smacznym dodatkiem będą suszone owoce, jak żurawina czy śliwka kalifornijska. Z kolei gałązka rozmarynu nie tylko podkreśli smak i aromat, ale też zbawiennie wpłynie na metabolizm. Aromatyczny grzaniec z herbaty to doskonały sposób na wzmocnienie organizmu i poprawę nastroju.

Sprawdź też:

  • Herbata – jak kupować, parzyć i przechowywać – rozmowa z degustatorem Piotrem Ruszkim
  • Czy superfoods naprawdę wpływają na nasze zdrowie?
  • Smaki, których nie kupisz – rozmowa z autorką bloga ChilliBite.pl Kasią Marciniewicz