Manualna czy automatyczna skrzynia biegów?
Mimo że wciąż najpopularniejszą skrzynią biegów na polskich drogach jest manualna, to automatyczna wersja zyskuje coraz większe zainteresowanie. Jakie są największe zalety obu rozwiązań? Kiedy warto rozważyć zakup auta z manualną, a kiedy z automatyczną skrzynią biegów?
Popularność manualnej skrzyni biegów wynika z przyzwyczajeń oraz niższej ceny zakupu w przypadku nowych pojazdów. Od kilku lat rośnie jednak grupa kierowców, którzy wybierają wersję automatyczną, zapewniającą większy komfort jazdy, zwłaszcza w mieście. Przyjrzyjmy się zaletom obu rozwiązań.
Manualna skrzynia biegów i jej zalety
Manualna skrzynia biegów charakteryzuje się dłuższą trwałością, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie dłuższego przebiegu samochodu. Kolejną kwestią jest większa kontrola kierowcy nad pojazdem. Osoby preferujące bardziej dynamiczny styl jazdy zazwyczaj wybierają wersję manualną, aby samemu decydować o momencie, w którym ma nastąpić zmiana biegu. To rozwiązanie jest również częściej wybierane przez osoby, które użytkują samochody głównie poza miastem.
Największą zaletą skrzyni manualnej jest przede wszystkim niższa cena wyposażonego w nią samochodu oraz wynikające ze względnej prostoty niższe koszty ewentualnych napraw.
Zwolennicy konwencjonalnych skrzyń biegów podkreślają, że wyposażone w nie samochody zużywają mniej paliwa, niż te same modele z klasycznym automatem. Kierowcy cenią sobie również bezpośrednie, mechaniczne sprzężenie silnika z kołami, pozwalające lepiej wyczuć samochód.
Zalety automatycznej skrzyni biegów
Synchronizacja wielu czynności w tym samym czasie może być sporym kłopotem, zwłaszcza dla początkujących. Konieczność nieustannego zmieniania biegów, w połączeniu z płynnym operowaniem pedałem sprzęgła wymaga sporej praktyki. Aby dojść do wprawy i wykonywać tę czynność automatycznie, bez zastanawiania się, niekiedy należy przejechać nawet kilka tysięcy kilometrów. Z tego właśnie powodu automatyczna skrzynia biegów ma rosnącą grupę zwolenników, zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn.
Skrzynia automatyczna jest bardziej polecana osobom poruszającym się po mieście i często stojącym w korkach. Automat jest też bardzo tolerancyjny dla niewprawnych kierowców – nie dopuszcza do zgaśnięcia silnika przy ruszaniu i z definicji eliminuje problemy z niedopasowaniem obrotów do wybranego biegu.
Przeciwnicy przekładni automatycznych krytykują zwiększone zużycie paliwa, wynikające ze strat energii w przekładni hydrokinetycznej, a także niemożliwość wykorzystania pełnej dynamiki silnika, spowodowaną przez zbyt wczesną zmianę biegów przez automat zoptymalizowany pod kątem oszczędności oraz powolne przełączanie przełożeń.
Okazuje się jednak, że te obiegowe opinie są w przypadku nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów nieaktualne – wspomniane wady były przez konstruktorów stopniowo eliminowane. Zastosowanie elektronicznego sterowania sprawiło z czasem, że automaty trafiły do samochodów wyczynowych, zapewniając dynamikę jazdy lepszą, niż skrzynie manualne.
Niestety w przypadku awarii koszty naprawy modeli automatycznych są znacznie wyższe niż modeli manualnych. Wynika to m.in. z bardziej skomplikowanej budowy i droższych części zamiennych.
Ile trzeba dopłacić do automatycznej skrzyni biegów? Biorąc pod uwagę najpopularniejszy w Polsce segment C cenniki przewidują wzrost bazowej ceny danego modelu o około 5 do 10 tys. zł (przy cenie samochodu na poziomie 50 – 80 tys. zł). Warto przy tym dodać, że w przypadku coraz bardziej popularnych w Polsce samochodów z napędem hybrydowym automatyczna skrzynia biegów nie wymaga dopłaty, a samochód kosztuje przy tym tyle, co analogicznie wyposażony egzemplarz z silnikiem diesla.
Wykorzystano materiał prasowe: Toyota, Lexus, akcja “Kobiety przyjazne warsztatom, warsztaty przyjazne kobietom”
Sprawdź: