Rower to doskonała alternatywa dla komunikacji miejskiej czy samochodu. Jeśli chcesz zadbać o swoją kondycje i zdrowie, zacznij dojeżdżać rowerem do pracy czy szkoły! Sprawdziliśmy jaki rower sprawdzi się najlepiej w tej roli: miejski, trekkingowy, gravel czy fitness?

Przed zakupem roweru warto zastanowić się w jakich warunkach będziemy wykorzystywać go najczęściej. Może on bowiem stanowić kluczowy element dbania o formę, być środkiem za pomocą którego przemieszczamy się po mieście lub dodatkiem do wakacyjnego wyjazdu. Ważny jest też dystans, jaki będziemy pokonywać. Przy niewielkim dystansie idealnie sprawdzi się rower miejski, na którym siedzimy jak na kanapie. Przy dłuższych dystansach i zróżnicowanym podłożu lepszy będzie rower trekkingowy. Ciekawą alternatywą dla rowerów trekkingowych są przypominające szosówki gravele oraz lekkie i szybkie rowery typu fitness.

Przyjrzyjmy się poszczególnym rodzajom rowerów:

Miejski

W codziennej, miejskiej jeździe dobrym wyborem będą modele typu City, czyli tradycyjny rower miejski. Ze względu na konstrukcję ramy, czy szerokość kierownicy są one najwygodniejsze  w dojazdach do pracy lub szkoły. Nie wymuszają przyjęcia aerodynamicznej pozycji, gładko pokonują nierówności na drodze oraz mają bardzo wygodne siodełka. Najczęściej wyposażone są także w błotniki, bagażnik oraz koszyki. Ich zaletą jest też pełna osłona łańcucha, co zapobiega brudzeniu i zaczepianiu się nogawki od spodni. Natomiast wadą jest spora waga, „holenderki” potrafią ważyć do 25 kg.

Rowery miejskie wyróżnia często ciekawy design. Na przykład w ofercie Romet, segment rowerów miejskich reprezentowany jest przez m.in. przez linie Pop Art i Vintage (dostępny w wersji dla kobiet i mężczyzn). Stylistyką nawiązują do aktualnie bardzo modnej, klasycznej estetyki retro.

Le Grand Ellie
Romet Pop Art

Trekkingowy

Rowery trekkingowe dają nieco więcej możliwości niż rowery miejskie na zmianę terenu, w którym będziemy się poruszać. Łączą zalety roweru szosowego, stworzonego do jazdy po asfalcie, z rowerem górskim, sprawdzającym się w trudniejszych warunkach. Posiadają opnę grubszą niż szosówki, ale cieńszą niż górale. Doskonale nadają się więc i do jazdy po asfaltowych ścieżkach rowerowych, jak i polnych drogach. Stanowią one najbardziej uniwersalne rozwiązanie dla wycieczek turystycznych oraz rekreacyjnych.

Kross Explorer
Scrapper Tour

Odmianą rowerów trekkingowych są lżejsze od nich rowery crossowe. Różnią się tylko brakiem turystycznych akcesoriów (błotnika, bagażnika), które jednak nawet w mieście mogą okazać się przydatne.

Merida Crossway XT-Edition

Fitness

Dobrym wyborem dla osób, które chcą szybko dojeżdżać w mieście do pracy czy szkoły, są rowery typu urban czy fitness. – To prosty rower ze sztywnym widelcem, bez błotników czy bagażnika, nastawiony na szybką ucieczkę z korków – wyjaśnia Tadeusz Skwarczyński, product manager Merida Polska. Przypomina rower szosowy, ale ma prostą kierownicę, co sprzyja wygodnej pozycji. Jest bardzo lekki i szybki, idealny dla osób, które chcą zadbać o kondycję, a nie są gotowe na rower szosowy.

Merida Speeder 100 Juliet

Gravel

To nowość wśród producentów rowerów. Gravel to najbardziej uniwersalny model dostępny obecnie w sprzedaży, który szybko podbija serca amatorów jednośladów. – Na pierwszy rzut oka gravel może przypominać rower szosowy, ale to tylko pozory – mówi Tadeusz Skwarczyński. – Rower gravelowy jest niezwykle wszechstronny i komfortowy, zwłaszcza jeśli sprzyja temu geometria ramy łącząca elementy szosowe i MTB, jak np. w Meridzie Silex. Nadaje się na każdą niemal nawierzchnię i ma mnóstwo punktów mocowań, np. na torby czy bagażnik – dodaje ekspert marki Merida. Gravel doskonale sprawdzi się więc podczas jazdy po mieście, ponieważ jest wygodny i lekki, jak i w sportowej rywalizacji, ponieważ jest bardzo zwinny i stabilny, doskonale radzi sobie na szutrze.

NYK Romet

 

Merida Silex 600

O czym warto pamiętać?

Bez względu na to, jaki rodzaj roweru wybierzesz, dobrze przymierzyć go przed zakupem. Jak zauważa Piotrek Adamiec, Ambasador Go Sport i zawodnik MTB, najczęściej popełnianym błędem jest wybór zbyt dużej ramy. Po dłuższej jeździe odczuwalny jest dyskomfort z tego powodu. Jak dobrać rozmiar ramy? W tym celu należy wsiąść na rower. Powinniśmy dosięgać stopą do pedału w najniższym ustawieniu z lekko giętym kolanem. Z kolei siedząc na siodełku powinności sięgać do podłoża, a stojąc z rowerem pomiędzy nogami należy zachować kilku centymetrową odległość od krocza do ramy.

Jeśli chcemy wybrać rower do jazdy po mieście zwróćmy uwagę na wielkość kół, większe koła będą się lepiej spisywały w mieście, waga roweru. Im lżejszy, tym lepszy. No i hamulce, w mieście na skrzyżowaniach, aby czuć się bezpieczniej lepiej wybrać rower z hamulcami tarczowymi czy to hudraulicznymi czy mechanicznymi – dodaje Piotrek Adamiec.

Warto też zastanowić się, czy potrzebujemy amortyzatora. Na pewno okaże się przydatny, jeśli w drodze do pracy mamy sporo krawężników i przemieszczamy się po kostce brukowej. W innym przypadku może być zbędny, a dołoży rowerowi masy, która może utrudniać jazdę, zwłaszcza pod górkę, nie mówiąc już o noszeniu roweru po schodach.

Nie zapominajmy także o kasku! Niestety wciąż wiele osób nie zakłada kasków, aby nie popsuć fryzury. Jednak jazda po mieście wcale nie jest tak bezpieczna, jak nam się wydaje. Pamiętajmy też o oświetleniu, które zapewni odpowiednią widoczność i bezpieczeństwo. Jazda po zmroku bez przedniego światła pozycyjnego i tylnych świateł odblaskowych grozi mandatem w wysokości 50 złotych.

Nie ma nic bardziej irytującego niż awaria w drodze do pracy. Wybierając rower zaufanej marki i z pewnego źródła, odpowiednio przygotowany do jazdy (najlepiej w dobrym sklepie rowerowym), minimalizujemy ryzyko niechcianej przerwy w podróży i spóźnienia. (fot. Merida)

Gdzie tanio kupić rower?

Eksperci firmy Le Grand przestrzegają przed nieprzemyślanymi zakupami, czyli zbyt drogimi jak i podejrzanie tanimi rowerami. Rower w cenie używanego samochodu może zakupić wielki pasjonat kolarstwa, który traktuje jazdę na rowerze niemal zawodowo. Z kolei zakup roweru za 200 zł w hipermarkecie może okazać się złym pomysłem. Jakość takiego sprzętu pozostawia wiele do życzenia, a w przypadku usterki naprawa może przekroczyć wartość samego roweru. Jeśli myślimy o pojeździe, który będzie nam służył przez lata, to powinniśmy wybrać solidne modele w przedziale cenowym 1000-2000 zł. Dobrym pomysłem może być zakup pojazdu pod koniec sezonu rowerowego, gdy sklepy oferują liczne zniżki i promocje.

W znalezieniu najlepszych ofert pomoże Ci bezpłatna aplikacja goodie i strona www.goodie.pl. Goodie to źródło informacji o promocjach, wyprzedażach i zniżkach m.in. w sklepach sportowych i turystycznych w całej Polsce. Użytkownicy platformy otrzymują też specjalne kupony rabatowe i korzystają z dedykowanych akcji promocyjnych. Dodaj do ulubionych wybrane marki i sklepy, a otrzymasz powiadomienie PUSH, gdy pojawią się atrakcyjne oferty i promocje, np.: Go Sport, Intersport, Decathlon i Centrumrowerowe.pl.

W goodie możesz skorzystać też z usługi cashback, w ramach której otrzymasz zwrot części wydatków za zakupy online na swoje konto. Wystarczy, że do wybranego sklepu dostępnego w programie cashback, przejdziesz przez goodie i dokonasz zakupu tak, jak zwykle. Średnio po 30 dniach na Twoje konto wróci część wydatków. Co więcej cashback łączy się z promocjami dostępnymi na goodie, więc możesz zaoszczędzić podwójnie. To proste! Więcej o tym, jak kupować z cashbackiem przeczytasz tutaj.

Przykładowo z goodie możesz otrzymać zwrot w następujących sklepach sportowych:

Zobacz wszystkie marki dostępne w programie cashback.