Trendy zakupowe: co i jak sprzedaje się w Internecie – badania
Zakupy to nasza codzienność. Starając się zaoszczędzić czas, ale też stawiając na wygodę, jesteśmy skłonni coraz częściej kupować online. A za kupowaniem w Internecie kryje się wiele ciekawych informacji. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań, które zostały przeprowadzone przez Gemius (gemius.pl), Polskie Badania Internetu (pbi.org.pl) oraz Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska (iab.org.pl) i prezentują dane dot. elektronicznych zakupów w obszarze rynku polskiego. Badania zostały przeprowadzone na przełomie czerwca i lipca 2023 roku wśród 1608 internautów. Celem badań było m.in. poznanie zwyczajów i motywacji do kupowania w sieci.
Trendy zakupowe: jak kupujemy?
Dość spory odsetek, bo aż 79% deklaruje, że kupuje online. Natomiast 75% kupuje w polskich sklepach internetowych, a 30% wybiera zakupy online w sklepach zagranicznych. Ważne są również aspekty, które zachęcają do zakupów w sieci. Dla 76% jest to dostępność na całą dobę oraz to, że zakup może być dostarczony bezpośrednio do domu kupującego, w związku z czym nie ma konieczności jechania po produkt do sklepu stacjonarnego. Natomiast 70% uważa, że ceny w online sklepach są bardziej atrakcyjne, niż w sklepach stacjonarnych.
Co odpycha od kupowania online?
Wszystko ma swoje wady i zalety. Kupując online można napotkać różnego rodzaju komplikacje. Respondenci wymieniają m.in. pojawianie się reklam produktów, które były wcześniej oglądane; długie oczekiwanie na produkt i wysokie koszty dostawy; niezadowolenie z otrzymanej przesyłki lub jej uszkodzenie. A jak wyglądają tendencje zakupowe online w inflacji? Z 1235 badanych 52% kupuje tyle samo, co wcześniej. Natomiast 30% zaczęła kupować online mniej, niż wcześniej, a 18% odwrotnie – zaczęła kupować online więcej, w porównaniu z wcześniejszym okresem.
Badania wykazały również, że 21% (N – 373) osób korzystających z Internetu, nie robi zakupów online. Jakie są przyczyny takiego zachowania? W głównej mierze jest to chęć kontaktu fizycznego z produktem, czyli obejrzenia i przymierzenia w sklepie przed zakupem (31%). Kolejne czynniki rozkładają się proporcjonalnie (16%) i są to: kwestie bezpieczeństwa płatności w sieci, wysokie koszty dostawy oraz przyzwyczajenie do kupowania stacjonarnie.
Jak płacimy?
Zdecydowanym liderem płatności za zakupy internetowe są przelewy bankowe przez serwis płatności, np. Przelewy24, PayU. (69% respondentów, N = 1235). Na drugim miejscu są płatności BLIK (63%). Nieco mniej popularnym sposobem jest płatność kartą przy składaniu zamówienia (43%), wysyłka za pobraniem (38%) i przelew tradycyjny (35%).
Dlaczego wybieramy dany sklep internetowy?
Każdy kupujący online zapewne ma swoje ulubione sklepy, w których często robi zakupy. Respondenci (N – 1235) zostali zapytani o to, dlaczego wybierają dany serwis. Jako powody 46% wskazuje atrakcyjne ceny produktów, 42% – niskie koszty dostawy, a 36% miało pozytywne doświadczenia związane z wcześniejszymi zakupami w danym sklepie. Ważną rolę odgrywa również dobra renoma samego sklepu internetowego. Co na to wskazuje? Znaczące znaczenie mają opinie nt. danego sklepu – na to powołuje się 45% respondentów. Kolejnym czynnikiem jest możliwość płatności przy odbiorze oraz jasne zasady dot. zwrotów i reklamacji – odpowiednio 30% i 26% badanych.
Trendy zakupowe: co kupujemy online?
Absolutnym liderem, jeżeli chodzi o najczęstsze kategorie kupowanych produktów online jest odzież, akcesoria i dodatki (80%, N – 1218). Obuwie zajmuje 2. miejsce (67%), a kosmetyki i perfumy są na 3. miejscu (65%). Tuż po nich usytuowała się kategoria książek, płyt i filmów (57%). Co ciekawe, odzież i obuwie są również najczęściej kupowanymi kategoriami w sklepach zagranicznych (53% i 32% badanych).
Jak się prezentują średnie wydatki?
Zgodnie z raportem, średnie miesięczne wydatki w poszczególnych kategoriach wyglądają następująco:
odzież, dodatki, akcesoria – 270 zł
obuwie – 275 zł
artykuły spożywcze – 405 zł
artykuły dziecięce i zabawki – 124 zł
książki, płyty, filmy – 96 zł
kosmetyki i perfumy – 130 zł
Jeżeli chodzi o większe wydatki, to zostały one pokazane w średnich wartościach półrocznych:
RTV i AGD – 1323 zł
telefony, smartfony i tablety – 1272 zł
meble i elementy wyposażenia wnętrz – 1172 zł
Trendy zakupowe: czy da się zmniejszyć wydatki?
Oczywiście! Kupując online można sporo zaoszczędzić. Jak to zrobić? Zachęcamy do korzystania z goodie – mądrego sposobu na zakupy. To proste – kupujesz z goodie i odbierasz cashback, czyli część wydanych na zakupy online pieniędzy. Praktyczny przykład. Zobacz, ile można zaoszczędzić, tym samym zmniejszając swoje średnie miesięczne i półroczne wydatki.
Za wydatki w poszczególnych kategoriach zaoszczędzisz średnio miesięcznie:
odzież, dodatki , akcesoria – maksymalnie 16,2 zł (kupując np. w Lounge by Zalando, cashback do 6%);
obuwie – 9,7 zł (kupując w eobuwie.pl, cashback 3,5%);
artykuły spożywcze – maksymalnie 10,1 zł (kupując produkty na Frisco, cashback do 2,5%);
artykuły dziecięce i zabawki – 1,9 zł (kupując w Smyk, cashback 1,5%);
książki, płyty, filmy – maksymalnie 7,2 zł (za zakupy w Empik, cashback do 7,5%);
kosmetyki i perfumy – maksymalnie 6,5 zł (za zakupy w Notino, cashback do 5%);
Łącznie na średnio miesięcznych wydatkach można zaoszczędzić około 51,6 zł
Mówiąc o średnich wydatkach półrocznych, razem z goodie można zaoszczędzić:
w kategorii RTV/AGD – maksymalnie 20,4 zł (za zakupy w np. w RTV Euro AGD, cashback do 1,54%);
w kategorii Telefony, smartfony i tablety – do 150,01 (przy zakupach w Play);
w kategorii Meble i elementy wyposażenia wnętrz – maksymalnie 55,7 zł (przy zakupach w home&you, cashback do 4,75%).
Suma oszczędności półrocznych wynosi 226,11 zł, co daje 37,7 zł miesięcznie. Zatem suma oszczędności miesięcznych w tych kategoriach przy zakupach z goodie będzie wynosiła 89,3 zł! Warto zaznaczyć, że z cashbackiem w powyższych kategoriach można zaoszczędzić aż 1071 zł rocznie!
Zacznij oszczędzać już dziś! Zarejestruj się/zaloguj w goodie, wybierz sklep z cashbackiem, który oferuje wymarzony przez Ciebie produkt, zrób zakupy online i zaczekaj na swój zwrot części wydanych pieniędzy! Pamiętaj o dwóch ważnych rzeczach:
1) Twoje oszczędności mogą być jeszcze większe, ponieważ w możesz połączyć cashback z dodatkowymi rabatami, dostępnymi na goodie;
2) Każdy sklep ma swoją określoną stawkę cashback. Może ona być stała, czyli np. 5%, co oznacza jednakowy procent zwrotu dla wszystkich produktów. Może być płynna, czyli np. do 5%, co oznacza, że dla poszczególnych produktów wysokość cashbacku będzie się różnić.
Więcej informacji znajdziesz w Poradniku Użytkownika.
Życzymy udanych zakupów, mądrego oszczędzania i wysokiego cashbacku.
Źródło:
Raport „E-commerce w Polsce” 2023 r.