Praca z domu czyli popularne home office. Dla jednych błogosławieństwo a dla innych przekleństwo 🙂 Dziś podpowiadamy, jak urządzić miejsce do pracy w domu, jakie są jego niezbędne elementy oraz jak się zorganizować, by dobrze wykonać powierzone nam zadania.

 

Home office i praca zdalna to słowa, które od jakiegoś czasu słyszymy coraz częściej. Nie każdy jednak wie, jak przygotować się do pracy w domu, zarówno pod kątem organizacji przestrzeni, jak i zasad współżycia z innymi domownikami. W tym artykule mówimy o kilku najważniejszych zagadnieniach, które należy wziąć pod uwagę, urządzając domowe biuro.

 Wydzielona przestrzeń i czas

Jak skupić się na pracy, gdy w domu obecni są inni domownicy? Dla wielu z Was jest to zapewne dość spory problem. By się z nim uporać, konieczne będzie wydzielenie konkretnej przestrzeni do pracy oraz rozmowa z pozostałymi domownikami o tym, kiedy jesteś dla nich dostępny, a kiedy nie. Nie obędzie się bez wyznaczenia godzin pracy. Jeśli jesteś rodzicem pracującym w domu, szczególnie ważne jest zakomunikowanie dzieciom tego, kiedy nie mogą przysłowiowo “zawracać Ci głowy” 🙂

Następnym krokiem jest wybór przestrzeni do pracy. Znajdź najspokojniejsze miejsce. Najlepiej, jeśli będzie to osobne pomieszczenie, aby pozostali domownicy nie mieli Cię w zasięgu wzroku. Jeśli nie masz takiej możliwości i będziesz pracować we wspólnych pomieszczeniach, to niezbędne będzie ustalenie reguł, które pozwolą nie przeszkadzać sobie nawzajem.

Pro Tip dla łakomczuchów – dobrze żeby miejsce pracy znajdowało się jak najdalej lodówki – chociaż poza zasięgiem wzroku! Home office to bardzo zdradliwa forma pracy dla podjadaczy i sprzyja ciągłym wycieczkom w poszukiwaniu smakołyków!

Domowe biuro przy okazji

Szukasz pomysłów na to, jak urządzić miejsce, w którym na spokojnie wykonasz mały projekt, zapłacisz rachunki lub zrobisz zakupy przez internet? Małe domowe biuro można swobodnie wkomponować w dowolne pomieszczenie: sypialnię, pokój dzienny, czy nawet przedpokój. Zacznij od zmierzenia przestrzeni, jaką posiadasz. Poszukaj mebli, które będą do niej pasowały. O czym musisz pamiętać? Oczywiście o wyborze biurka, fotela i lampy, które będą wygodne, ergonomiczne, a jednocześnie spójne ze stylistyką całego pomieszczenia.

Urządzamy pełnowymiarowy gabinet

Urządzenie pełnowymiarowego gabinetu to zupełnie inna historia. W tym artykule przedstawimy tylko kilka najważniejszych zagadnień, o których należy pamiętać, ale wiele z tych porad przyda się każdemu.

Od czego zacząć? Jeśli dysponujesz osobnym pomieszczeniem i urządzasz swoje biuro od podstaw, zacznij od wyboru kolorystyki ścian. Zdecyduj się na biele, szarości lub ewentualnie pastele, ponieważ te kolory sprzyjają skupieniu się. Pomyśl również o stylu. Odpowiedz sobie na pytanie, czy wolisz lekkie meble w stylu skandynawskim, czy klasyczny gabinet z ciężkimi drewnianymi meblami i regałami wypełnionymi książkami.

Strefa robocza w domowym biurze – biurko lub stół

Strefa robocza zawsze powinna znaleźć się w zasięgu naturalnego światła dziennego. Biurko najlepiej ustawić w pokoju prostopadle do okna. Biurko osoby leworęcznej powinno być ustawione prawym bokiem do okna, a osoby praworęcznej – lewym bokiem do okna. Ustawienie monitora komputera naprzeciwko okna nie jest dobrym pomysłem, ponieważ na ekranie będzie odbijać się światło. Z kolei ustawienie biurka tyłem do wejścia może powodować duży dyskomfort.

Oprócz ustawienia biurka, ważne są również jego wymiary. Sugerowana szerokość, jaka powinna wystarczyć do wygodnej pracy, to 70-80 cm, a długość – 120-160 cm. Optymalna wysokość biurka wynosi 72-75 cm. Należy również pamiętać o tym, że minimalna wolna przestrzeń na nogi pod biurkiem powinna mieć 50 cm głębokości i 70 cm szerokości.

My – czyli jak oddzielić prywatną strefę od pracowej w naszej głowie.

Po pierwsze – nie zmieniaj godzin pobudki. Wiemy, że to kuszące pospać trochę dłużej, bo przecież nie tracimy czasu na dojazd do pracy, ale to prosta droga do tego, żeby już cały dzień pozostać w łóżku. Po drugie, starajmy się robić to samo, co do tej pory, kiedy dojeżdżaliśmy do miejsca pracy. Poranny prysznic, śniadanie czy poranny make-up. Po trzecie, nie spędzajmy całego dnia w pidżamie. Warto zmienić strój nawet na dres, byleby tylko nie taki, który “wpakuje” nas po godzinie pracy z laptopem do łózka. Po czwarte, pamiętajmy, że nasz szef może zechcieć porozmawiać z nami face to face przez komunikator. Warto zatem zachować powyższe standardy, aby nie przynieść sobie wstydu : )

Wygodne krzesło – podstawa komfortu i zdrowych pleców

Ergonomiczne, wygodne krzesło jest prawdopodobnie najważniejszym elementem wyposażenia biura. Zainwestuj w dobre krzesło biurowe – najlepiej z wygodnymi podłokietnikami i regulowaną wysokością – i upewnij się, że siedzisz w prawidłowej pozycji. Im więcej czasu zamierzasz spędzić, pracując, tym ważniejsze jest to, by krzesło było naprawdę wygodne i ergonomiczne – takie, abyś uwielbiał na nim siedzieć. O czym należy pamiętać? Górna krawędź komputera powinna znajdować się na wysokości Twojego wzroku lub nieco poniżej. Klawiaturę ustaw równolegle do krawędzi blatu, tak by łokcie mogły opierać się na podłokietnikach. Stopy z kolei powinny spoczywać na podłodze lub na podnóżku.

Lampa – funkcjonalność i design

Lampa to niezbędny element wyposażenia każdego domowego biura. Oświetli obszar roboczy wieczorem i doświetli go, kiedy ilość światła dziennego będzie niewystarczająca. Możemy wybierać między lampą stojąca na podłodze, na którą warto się zdecydować, jeśli dysponujemy dużą przestrzenią, oraz lampą stojącą na blacie, która sprawdzi się w małych pomieszczeniach. W przypadku bardzo małych biurek można również wziąć pod uwagę lampę przykręcaną do biurka lub do ściany. W wielu gabinetach lampa pełni funkcję nie tylko praktyczną, ale również dekoracyjną.

Sprzęty biurowe schowaj w szafach

Urządzając biuro w domu, nie możemy zapomnieć o miejscu do przechowywania oraz urządzeniach takich jak drukarka i skaner. O ile w tradycyjnych biurach sprzęty i dokumenty są naturalnym elementem wyposażenia, o tyle jeśli urządzamy biuro w domu i chcemy utrzymać estetykę pomieszczenia, lepiej ustawić je w szafie. Takie rozwiązanie będzie znacznie korzystniejsze wizualnie.