goodie.pl - zniżki i gazetki

21 stycznia 2025 ukazał się najnowszy raport przedstawiający wyniki badań Mediapanel. Badania obejmują kwestie związane z Internetem w Polsce za IV kwartał 2024 roku. Oznacza to, że dane wyliczone zostały jako średnia z października, listopada i grudnia 2024 r. Badania obejmowały internautów rynku polskiego w wieku od 7 do 75 lat. Zapraszamy do artykułu, w którym przedstawimy najciekawsze wnioski płynące z raportu.
Użytkownicy Internetu w Polsce – profil usera
Badaniom zostali poddani internauci czterech pokoleń: Baby Boomers (1948 – 1963) oraz generacje X (1964 – 1982), Y – Milenialsi (1983 – 1997), Z (1998 – 2016). Koniec 2024 roku jednoznacznie wskazuje na dominację urządzeń mobilnych, szczególnie smartfonów, jako narzędzi do łączenia z siecią Internet. Najwięcej z tego podejścia korzystają generacja Y (93%) i Z (94%). 87% pokolenia X łączy się z Internetem za pomocą smartfonów. Korzystanie z urządzeń mobilnych w przypadku Baby Boomers jest na tym samym poziomie, co korzystanie z komputerów osobistych (90%). Co ciekawe, to kobiety się częściej łączą z Internetem za pomocą urządzeń mobilnych, niż mężczyźni – 91% vs 90%. Za to sytuacja się odwraca, jeżeli chodzi o korzystanie z Internetu na komputerach osobistych. Jest to 84% w przypadku mężczyzn i 80% w przypadku kobiet.
Zaskakujący może się wydawać czas, który przeciętny użytkownik poświęca na serfowanie w Internecie. Jest to aż 3 h 35 min. dziennie (w tym udział telefonów komórkowych – codziennie średnio 2 h 49 min.). A jak ten czas „dzieli się” między poszczególnymi pokoleniami? Baby Boomers średnio dziennie spędzają „w sieci” 3 h 10 min., pokolenie X – 3 h 14 min., pokolenie Y – 3 h 46 min., a generacja Z – 4 h 12 min. Co ciekawe, kobiety nieco dłużej czasu poświęcają na „serfowanie” – 3 h 39 min., co jest o 7 min. dłużej, niż mężczyźni (3 h 32 min.)
Badania wykazują korelację pomiędzy czasem w Internecie w gospodarstwach bez dzieci, a rodzinach, które mają jedno i więcej dzieci. Takim sposobem, rodziny bezdzietne średnio dziennie spędzają w sieci 3 h 29 min. Dłużej, bo 3 h 52 min. w Internecie spędzają rodziny mające jedno dziecko. Najwięcej czasu na działania online poświęcają gospodarstwa domowe, które mają 2 lub więcej dzieci. Jest to aż 4 h 1 min. średnio dziennie. Może być to uwarunkowane tym, że sporo aktywności, jak np. sprawdzanie dzienników, komunikacja z dziećmi, kiedy są poza domem itp. odbywa się w sieci.
Wszystko w smartfonie?
Jak już było wspomniane wcześniej, Polacy preferują częściej łączyć się z Internetem za pomocą telefonów komórkowych (75% czasu online). Nic dziwnego, XXI wiek i szybki tryb życia dyktują swoje zasady. Obecnie telefony komórkowe spełniają poniekąd funkcję mini-komputerów, są lżejsze i niekiedy wygodniejsze w codziennych obowiązkach.
Kobiety spędzają 77%, a mężczyźni 72% swojego czasu w Internecie poprzez smartfon.
A jak ten czas się rozkłada pomiędzy generacjami? Pokolenie Z 86% czasu w Internecie spędza za pośrednictwem telefonu komórkowego. Tylko 13% wybiera komputery osobiste. Dla pokolenia Y liczby się nieco różnią. Smartfony nadal królują, bo to na nich spędza się 74% czasu online i tylko 25% na komputerze. Generacja X, z kolei, poświęca 69% czasu średnio dziennie na serfowanie w Internecie i 30% poprzez komputery osobiste. A Baby Boomers? Mogłoby się wydawać, że nieco „starsze” pokolenie więcej czasu internetowego spędzi na komputerze, aczkolwiek stanowi to tylko 33%. Reszta, a dokładniej 65,4% to czas spędzony na telefonie komórkowym.
Internet kontra aplikacje mobilne
Wcześniej omówiliśmy kwestie związane z tym, kim są użytkownicy Internetu oraz ile czasu i za pomocą jakiego nośnika najczęściej korzystają z sieci. A jak wygląda ranking używalności poszczególnych aplikacji mobilnych?
Zgodnie z badaniami, TOP 5 to:
1. Aplikacja Google – 24,4 mln realnych użytkowników
2. Facebook – 21,5 mln
3. Messenger – 20,6 mln
4. YouTube – 18,8 mln
5. Gmail – 18.1 mln
Raport jednoznacznie wskazuje, że w IV kwartale 2024 roku najwyższe zasięgi miesięczne odnotowały następujące kategorie: Usługi (98%), Handel tradycyjny i e-commerce (94%), Społeczności i Streaming (91%). Powyższe kategorie mają też wysoki stopień zaangażowania użytkowników, który mierzony jest czasem spędzonym w danej kategorii. Średni dzienny czas na użytkownika w kategorii Streaming to 95 min. 31 s., Społeczności zajmują 81 min. 57 s. Usługi są na 3. miejscu i jest to czas 43 min. 11 s. Mimo dużego zasięgu, relatywnie niskie zaangażowanie ma kategoria Handel tradycyjny i e-commerce, ponieważ to tylko 14 min 13 s.
Reasumując, Polacy na co dzień najczęściej łączą się z siecią poprzez telefony komórkowe, a czas, który dziennie poświęcają na serfowanie w Internecie to średnio 3 h 35 min. Czy to dużo, czy nie każdy oceni sam, ale fakt jest taki, że w dzisiejszych czasach wiele rzeczy załatwiamy przez Internet. Od spraw urzędowych po zakupy, ponieważ cenimy sobie wygodę i chcemy oszczędzać czas. A czy da się oszczędzać czas, a do tego pieniądze? Oczywiście! Na platformie goodie połączysz wygodę, z szybkością, a do tego – zwiększysz swoje oszczędności! Wystarczy zarejestrować się / zalogować w goodie, znaleźć ulubiony sklep i zrobić zakupy, jak zwykle. A cashback, czyli częściowy zwrot za zakupy online trafi na Twoje konto w goodie.
Źródła:
Polski internet w Q4 2024 – pbi.org.pl
Jak podróżować taniej po Europie? Poznaj TOP 5 sposobów
Starożytne uliczki Rzymu, romantyczny Paryż, malowniczy Luksemburg, tętniąca życiem Lizbona… są to miejsca do ...
Czytaj więcejDress code na piątkę, czyli styl i perfekcja na każdą okazję
Urodziny, ślub, wesele, spotkanie firmowe, wyjście do restauracji bądź do teatru, spotkanie z przyjaciółmi na ...
Czytaj więcejWalentynkowe love – Twój przewodnik prezentowy
Walentynki to idealna chwila, żeby wyrazić miłość drugiej połówce. Oczywiście bliskiej osobie okazujemy ją na ...
Czytaj więcej