16 maja w warszawskim Teatrze Studio, odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity, którego Bank Millennium jest mecenasem od 14 lat. Nagroda Grand Prix została przyznana macedońskiej „Krainie miodu”, reż. Lubomir Stefanow, Tamara Kotewska.

Grand Prix – Nagroda Banku Millennium dla „Krainy miodu” („Honeyland”), przyznało jury w składzie: Leila Hosseini – filmoznawczyni i programerka irańskiego festiwalu filmów dokumentalnych „Cinema Verite”, Michał Marczak – reżyser, Hanna Polak – reżyserka. Nagrodę wręczył Wojciech Rybak.

Jury przyznało najważniejszą nagrodę festiwalu „Krainie miodu” za „głęboko wzruszający portret czystej i pokornej duszy. Duszy przepełnionej miłością i pozbawionej chciwości, która daje nam głęboką lekcję na temat tego, co to znaczy być w harmonii z naturą. Nagroda jest przyznana całej załodze i Hatidze, za ich niesamowitą współpracę i talent, z którym opowiedzieli tę historię światu”. Film ten otrzymał również Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni i Grand Prix Śląska – Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego.

Warszawskie jury przyznało wyróżnienie filmowi „Marek Edelman …i była miłość w getcie” („Marek Edelman …and There Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska za „wdzięczne przesłanie, że miłość zawsze zwycięża”. Nagrodę w Konkursie Głównym ufundował Mecenas Festiwalu: Bank Millennium.

Z kolei Grand Prix Dolnego Śląska otrzymał film „Niezwykła propozycja” w reż. Jill Magid. Wyróżnienie otrzymał również film „In Touch” Pawła Ziemilskiego.

Z kolei film „Cała przyjemność po stronie kobiet” („#Female Pleasure”), reż. Barbara Miller, zyskał największe uznanie warszawskiej publiczności. Film porusza kwestie praw kobiet i ich podmiotowości. Bohaterkami są m.in. japońska artystka Rokudenashiko, która stanęła przed sądem za wydruki 3D swojej waginy czy była zakonnica Doris Wagner opowiadają o molestowaniu przez księdza. Podczas spotkania z publicznością zarówna ona, jak i reżyserka filmu otrzymały na tłumnych pokazach owacje na stojąco.

Pierwsza piątka warszawskiego plebiscytu publiczności:

  1. „Cała przyjemność po stronie kobiet” („#Female Pleasure”), reż. Barbara Miller,
  2. „Kraina miodu” („Honeyland”), reż. Lubomir Stefanow i Tamara Kotewska
  3. „Stroiciel Himalajów” („Piano to Zanskar”), reż. Michal Sulima
  4. „Ave Satan?” („Hail Satan?”), reż. Penny Lane
  5. „Daleka podróż za jeden uśmiech” („Far. The Story of a Journey around the World”), reż. Patrick Allgaier, Gwendolin Weisser

Swoje nagrody porzyznali też czytelnicy. Nagrodę czytelników „Co Jest Grane 24” otrzymał film „Cała przyjemność po stronie kobiet”. Nagrodę miesięcznika “Zwierciadło” otrzymał “Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”), reż. Jacqueline Zünd. A Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu powędrowała do Lutza Kaysera, bohatera filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”), reż. Oliver Schwehm. Nagroda National Geographic za Najlepsze Zdjęcia trafiła do operatora „Skatepark królów” („Los Reyes”), Pablo Valdésa.

Sprawdź wszystkich zwycięzców 16. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity